ZABIEG SPORTOWY

Diagnostyka, Regeneracja, Profilaktyka

Fizjoterapia sportowa i trening funkcjonalny to uniwersalne narzędzia mające zastosowanie we wszystkich dyscyplinach sportowych jako forma terapii kontuzji, profilaktyki czy wspomagania wybranych zadań treningowych.

Diagnostyka sportowa od której najczęściej rozpoczyna się współpraca ze sportowcem, jest kompleksowym badaniem pozwalającym na indywidualne i bardzo dokładne zaplanowanie terapii kontuzji i przeciążeń, treningu uzupełniającego czy odnowy biologicznej.

Moje 12 letnie doświadczenie w sporcie profesjonalnym (pływanie), a także wiele godzin przeprowadzonych warsztatów sportowych i długoletnia współpraca merytoryczną z magazynem Bieganie pozwala na optymalne dobranie środków terapii i profilaktyki dla każdego sportowca.

Zabieg sportowy w 4 prostych krokach:

DIAGNOSTYKA SPORTOWA

Krok 1

Elementy diagnostyki sportowej

1. szczegółowy wywiad oparty o kartę sportowca + ocena badań medycznych
(RTG, MRI, TK, USG, morfologia krwi)
2. badanie funkcjonalne (siła mięśniowa, zakresy ruchomości i stabilność stawów, testy ortopedyczne, testy funkcjonalne), poszukujemy słabego ogniwa, które ogranicza twoje ciało
3. badanie postawy (badanie stóp, kolan, bioder, miednicy, kręgosłupa i kończyn górnych) i jej wpływu na technikę sportową
4. ocena ryzyka kontuzji oraz określenie istniejących przeciążeń
5. korekcja rozgrzewki i rozciągania

Dzięki diagnostyce dowiesz się, które partie ciała znajdują się w stałym przeciążeniu, a które są osłabione. Poznasz mocne i słabe strony swojej rozgrzewki, stretchingu, samego treningu czy techniki sportowej.

Przykładowe kontuzje i przeciążenia z jakimi możesz się zgłosić:

+  Bóle stawów kręgosłupa i miednicy, okolic pośladka, pachwin i stawów biodrowych,
+  Bóle tkanek miękkich uda (zespół pasma biodrowo-piszczelowego, urazy mięśni kulszowo goleniowych),
+  Stawów kolanowych (urazy łąkotek, więzadeł ACL, MCL, LCL, PCL czy ból okolicy rzepki),
+  Ból podudzi (np. shin splints),
+  Dolegliwości stóp (bóle pięty, stany zapalne powięzi podeszwowej oraz ścięgna achillesa, urazy stawów skokowych),
+  Bóle barku i okolic łopatki (zespół cieśni podbarkowej, przeciążenie stożka rotatorów)
+  Bóle stawów łokciowych (łokieć tenisisty, uszkodzenia chrzęstno kostne)
+  Bóle stawów nadgarstkowych i palców
+  Częste kolki, bolesne skurcze mięśniowe
+  Złamania przeciążeniowe i stany zapalne kaletek, ścięgien, naderwania mięśni i więzadeł.

TERAPIA KONTUZJI

Krok 2

TRENING
UZUPEŁNIAJĄCY

Krok 3

Trening funkcjonalny w sporcie:

Współczesny trening funkcjonalny to integralna część przygotowania motorycznego każdego sportowca. Jest to uzupełnienie treningu typowych elementów techniki danej dyscypliny przez co odgrywa bardzo ważną rolę w  budowaniu formy, a także profilaktyce kontuzji.

Indywidualny i kompleksowy program przygotowuje sportowca do zdrowego zwiększania obciążeń treningowych, a przez to bezpośrednio do poprawy osiągnięć bez ryzyka kontuzji.
Każdy trening rozpoczyna się rozgrzewką, a kończy częścią rozluźniającą.

Szczególnie polecam trening funkcjonalny w przygotowaniu do sezonu narciarskiego!

Dla kogo jest ten zabieg?

Zawodnik, który regularnie trenuje, jest po startach w zawodach czy po ciężkiej sesji treningowej powinien cyklicznie korzystać z dodatkowych metod regeneracji. Sport, czy to zawodowy czy amatorski jest źródłem wielu przeciążeń. Oprócz układu mięśniowo szkieletowego obciążany jest również układ nerwowy, krążeniowo oddechowy, hormonalny, pokarmowy i moczowy. Może to prowadzić do przetrenowania, któego głównymi objawami mogą być:  coraz gorsze wyniki mimo trenowania, wyraźny spadek motywacji, gorsza wydolność, stres i rozdrażnienie, uczucie ciągłego zmęczenia, problemy z koncentracją i snem czy bóle stawów i mięśni.

ODNOWA BIOLOGICZNA

Krok 4

Korzyści

z zabiegów sportowych

+  Maksymalne  przyspieszenie regeneracji organizmu
+  Wspomaganie w uzupełnianiu niezbędnych substancji energetycznych i usuwaniu zbędnych produktów przemiany materii
+  Przywrócenie siły, elastyczności i ruchomości ciała
+  Poprawa szybkości reakcji i zwinności
+  Poprawa siły, mocy i wytrzymałości przez wzmocnienie mięśni
+  Zwiększenie sprawności (wydolność) układu krążeniowo-oddechowego
+  Poprawa równowagi i balansu
+  Wzmocnienie więzadeł przez stabilizację stawów
+  Poprawa czynników psychologicznych

+  Profilaktyka (zapobieganie stanom patologicznym narządu ruchu)
+  Wspomaganie naturalnych mechanizmów przywracających gotowość organizmu do wysiłku.
+  Nauka ćwiczeń rozciągających
+  Nauka ćwiczeń terapeutycznych (korekcja biomechaniki, terapia przeciążeń)
+  Zalecenia dotyczące rozgrzewki
+  Możliwości automasażu
+  W razie potrzeby indywidualny plan spotkań z fizjoterapeutą.